De kern van het montessorionderwijs wordt meestal samengevat in de uitspraak: “leer mij het zelf te doen”.
Samen muziek maken geeft kinderen veel plezier. Maar onderzoek toont ook aan dat
muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties. Het bespelen van een
instrument draagt bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen en bevordert
discipline en doorzettingsvermogen. Samen muziek maken leert kinderen ook
rekening te houden met anderen en stimuleert de ontwikkeling van sociale en
emotionele vaardigheden. Alle kinderen krijgen op school per week 45 minuten
muziekonderwijs van een vakleerkracht.
Bij handvaardigheid maken leerlingen onder leiding van een vakleerkracht decoratieve werken met diverse materialen en gereedschappen. Handvaardigheid:
Door de samenwerking tussen de groeps- en vakleerkracht wordt in de handvaardigheidslessen aangesloten op de lopende kosmische thema’s en vindt verdieping plaats.
In het bewegingsonderwijs gaat het vooral om het bijbrengen van een breed scala aan bewegingsvaardigheden. Veel aandacht wordt besteed aan vaardigheden en kennis die nodig zijn om samen verantwoord en rekening houdend met elkaar te kunnen bewegen. Het plezier beleven aan het deelnemen aan verschillende bewegingssituaties staat centraal. De onderbouwkinderen hebben in principe elke dag een bewegingsactiviteit. De midden- en bovenbouwleerlingen hebben twee keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs in onze mooie uitstekend uitgeruste gymzaal waarbij de lessen verzorgd worden door een vakleerkracht.
Ook krijgen alle leerlingen gedurende het schooljaar een blok judolessen van een professionele judoka.