Mediawijsheid lessen

Waarom zijn deze lessen belangrijk voor kinderen uit deze groepen? Door kinderen al vanaf vroege leeftijd te leren om (media-)boodschappen en (media-)beelden te begrijpen en hierover met hen in gesprek te gaan, kun je ze beter voorbereiden op een toekomst waarbij zij steeds jonger deze vaardigheden moeten inzetten.

Tijdens de lessen wordt onder andere aandacht besteed aan hoe je betrouwbare informatie kunt vinden, veiligheid online, hoe je met elkaar omgaat op Whatsapp of andere chats (bijvoorbeeld bij het gamen), wat cyberpesten is en wat je kunt doen als jou (of een vriend of vriendin) iets vervelends overkomt op internet. De kinderen worden gestimuleerd om geregeld ook thuis iets te doen of te bespreken met familieleden.

Ieder kind leert het zelf te doen
Ieder kind leert leren voor het leven
Wat je aandacht geeft groeit
De ruimte om eigen keuzes te maken