Filosofielessen

Al een aantal jaren wordt op school wekelijks gefilosofeerd met kinderen vanaf groep 2. Eigen gedachten en die van anderen onderzoeken, is wat kinderen doen als zij samen filosoferen.

Zij leren zo om deze gedachten goed onder woorden te brengen, te luisteren naar elkaar en ontdekken dat je verschillend over dingen kunt denken, maar dat dat helemaal niet erg is.

Ze leren zelf filosofische vragen te stellen en argumenten te formuleren. Bovendien vinden zij het erg leuk om samen na te denken over filosofische vragen. De bovenbouw leert daarnaast ook democratische spelregels tijdens debatteren.

Het kritisch leren denken en argumenteren zijn vaardigheden die filosofen al eeuwen belangrijk vinden voor de democratie en het ontwikkelen van je identiteit. Doordat het filosoferen de kinderen spelenderwijs deze eigenschappen aanleert, valt het filosoferen ook onder burgerschapsonderwijs.

Meer informatie over filosoferen in de klas kunt u vinden op deze site.

Ieder kind leert het zelf te doen
Ieder kind leert leren voor het leven
Wat je aandacht geeft groeit
De ruimte om eigen keuzes te maken